IR(A) SEP, IR(A) MEP(A), FI(A)ZERO TO ATPLCOMPLEX PILOT TRAININGPPL(A), CPL(A), ATP(A) LICENCEZERO TO ATPLCOMPLEX PILOT TRAININGIR(A) SEP, IR(A) MEP(A), FI(A)PPL(A), CPL(A), ATP(A) LICENCECOMPLEX PILOT TRAININGTECNAM P2010

Článek

Martin Michal úspěšně v kokpitu dvoumotorového letounu. Tentokráte P2006 T od TECNAMu.

29.09.2011 21:49

Helena Vondráčková, Martin Michal a Radek Horešovský před Tecnam P2006Cestovat rychle, bezpečně a do zadané destinace s nestandardními podmínkami pro vzlet a přistání, to vše může nabídnout dvoumotorový, čtyřmístný Twin od TECNAMu s označením P2006 T.

Právě proto se Martin Michal rozhodnul tímto letounem dopravit sebe a Helenou Vondráčkovou na Letecký den pro hendikepované děti na letišti ve Skutči. Helena je patronkou této akce a měla zde i své vystoupení.

Twin nejlépe vyhověl Martinovým představám: přistání na travnatém letišti, bezpečnost, rychlost, odlet v 9:00, trasa Příbram (LKPM) – Skuteč (LKSK) a zpět v podvečer.

Kapitánem letu byl Radek Horešovský, šéf instruktor letecké školy F AIR. Helena s Martinem se těšili na vyhlídkový let, který jim měla zajistit kombinace spolehlivosti letounu a zkušeného pilota. Avšak sobotní meteorologické podmínky pro vyhlídkový let nebyly dobré, v okolí Příbrami a dále směrem na východ byla místy nízká oblačnost. Díky tomu, že Twin je vybaven odpovídajícím přístrojovým vybavením sdruženým do dvou obrazovek Garmin 950 a autopilotem, špatné počasí nebylo žádný problém.

Před odletem se rozhodlo, že se proletí nad oblačností a nad Čáslaví, kde byly mraky protrhané, se přejde na let podle viditelnosti, tzv. VFR. Martin seděl na místě druhého pilota a Helena pohodlně vzadu.

Průběh letu: start dle plámu v 9:00, prostoupání nad mraky do výšky FL 80, tj. zhruba 2400 m nad mořem, cestovní rychlost v hladině 250km/h, přechod na VFR Čáslav, přelet nad Slatiňany, ke kterým má posádka úzký vztah, přistání ve Skutči v 9:40 místního času, pilot Martin Michal!

Ano, pilotem byl Martin, není to tisková chyba. Martin celý let odpilotoval naprosto v pohodě, od vzletu do přistání. Co je na tom zajímavého, když je pilot a létal i s Boeingem? To, že létání není jako jízda autem, ale každý typ letadla vyžaduje čas na přípravu a výcvik. Martin jako cestující trénink před letem samozřejmě neabsolvoval. Po nasednutí do letadla mu to ale nedalo a chytil se řízení. „Tak je to tvoje“, řekl kapitán - instruktor a na zbytek letu už jen dohlížel a nechal se vézt jako cestující. A divíte se, že to šlo bez příprav a výcviku?

Slovy pilota Martina Michala:
„Překvapila mne snadnost pilotáže Twina. Je rozdíl pilotovat velké dopravní letadlo a pak menší, u kterého nevíte, jak se bude chovat. Ale do tohoto se dostanete rychle. Twin má intuitivní ovládání, všechny páčky, vypínače jsou na dosah. Letové vlastnosti jsou vynikající. Vyzkoušel jsem let se staženým jedním motorem a téměř nebylo potřeba dorovnávat. Krátký vzlet i přistání. Myslím si, že toto letadlo s moderní konstrukcí TECNAM stavěl pro piloty, běžné uživatele, kteří cestují za prací i zábavou. Navíc dva motory vám dávají pocit bezpečí. Radek se zmínil o spotřebě paliva, 35 litrů benzínu Natural 95 za hodinu, což se mi zdá neuvěřitelným. Generálky motorů až po 2000 hodinách. Tím má Twin opravdu vynikající ekonomiku provozu. Rozhodně tento letoun doporučuji“.

Helena Vondráčková, Martin Michal a Radek Horešovský před Tecnam P2006Letecký den ve Skutči byl nádherný. Dětem se vystoupení Heleny i doprovodný program velmi líbil. Let zpět byl opět v režii Martina Michala, ale tentokráte bylo nádherné počasí a tak si všichni užívali výhled z výšky 200m nad zemí. Za 40 minut přistání v Příbrami.

Pilot Martin Michal i Helena byli nadšeni. „Moc jsme si to užili. Příště letíme s vámi, díky.“

Ing. Martin Kubovčiak
F AIR, Letiště Benešov
kubovciak@f-air.cz